Predstavljen pilot projekat „Sprečavanje osipanja učenika iz obrazovnog sistema“

0
1393

36sevt9b copy

U Zgradi grada danas je održana konferencija za novinare na kojoj je predstavljen pilot projekat „Sprečavanje osipanja učenika iz obrazovnog sistema u Republici Srbiji“ koji se u organizaciji Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, UNICEF- a i Centra za obrazovne politike realizuje u 10 osnovnih i srednjih škola u Srbiji.

Na teritoriji grada Kragujevca u projekat su ukjlučene dve srednje škole, Politehnička škola i Trgovinsko-ugostiteljska škola „Toza Dragović“. Projekat je podržan od strane lokalne samouprave, a na konferenciji su svoje učešće dale i druge resorne institucije koje su prepoznale važnost savremenog i rasprostranjenog pitanja i problema u obrazovanju. Na konferenciji su govorili Gordana Damnjanović, član Gradskog veća za zdravstvo i socijalnu politiku, Boris Kovačević, član Gradskog veća za vanprivredne delatnosti, Radojko Damjanović, načelnik Školske uprave Kragujevac, Ljubica Bašić, direktorka TUŠ „Toza Dragović“, Siniša Kojić, direktor Politehničke škole, Katarina Stanić, predstavnik Centra za obrazovne politike. O aktualnom pitanju na konferenciji govorila je Ljiljna Stanković, direktorka Centra za razvoj usluga socijalne zaštite „Kneginja Ljubica“, a prisustvovali su i predstavnici Centra za socijalni rad „Solidarnost“, Instituta za javno zdravlje, Savetovališta za mlade Doma zdravlja, Zavoda za stomatologiju, Romskog centra i NVO Stablo.

– Za grad Kragujevac je od izuzetne važnosti dobijanje projektnih aktivnosti. Od preko 30 institucija u Srbiji u projekat budu uključene dve srednje škole iz lokalne zajednice, dovoljno govori o stavu te zajednice, intersektorske povezanosti i uključenosti svih partnera. Ovakvi projekti doprinose ne samo obrazovanju nego i unapređenju socijalnog, zdravstvenog položaja i obuhvtaju sve segmente za formiranje jednog kvalitetnog obrazovanog uspešnog mladog čoveka – rekla je doktorka Damnjanović, član Gradskog veća.

– Politehnička škola deceniju unazad realizuje projekat „Jednake šanse“ koja se bavi učenicima sa problemima i pruža neku vrstu pomoći i podrške, osnovan je fond za koji se od nastavničkih prihoda izdvaja za ekskurzije, maturske večeri kao pomoć učenicima koji nemaju mogućnosti da sa svojom genercijom provedu važne trenutke u školovanju. Sistemskim istraživanjima identifikovali smo učenike koji su na neki način, iz nekih razloga u riziku napuštanja daljeg obrazovanja. U startu, od ukupno 1500 učenika koliko ide u našu školu, identifikovano je 200 učenika sa problemima, izdvojeno je 70 sa najvećim stepenom rizika koje sad pratimo kroz naše individualne planove kojima smo predvideli mere kako bismo smanjili taj procenat. Individualni planovi se rade tako što je za svakog učenika predviđen određeni broj mera, oko pet do sedam za svakog učenika a koje podrazumevaju individualni, savetodavni rad, podršku u učenju, uključivanje u vannastavne aktivnosti škole, uključivanje u vršnjačke podrške, mentorske podrške vršnjaka, uključivanje različite institucije lokalne samouprave – objasnila je Jasmina Lazin, koordinator projekta Politehničke škole.

Na osnovu vršenih istraživanja TUŠ „Toza Dragović“, registrovala je 42 učenika u riziku od izlaženja iz obrazovnog sistema.

– Prema sedam unapred poznatih klastera urađeni su planovi podrške i posebnog plana rada sa svakom od relevntnih institucija. Dodatnim angažovanjem nastavnika, časovima i pažnjom, besplatnim udžbenicima koje je škola obezbedila, školskim priborima, užinama i kartama koje su zaposleni izdvojili iz svojih prihoda prikupili za učenike, pokušava se da učenike koji su u ovom riziku sačuva i omogući dalje školovanje. Svaki pojedinačni slučaj ima poseban i zahtevan individualni plan podrške, očekujemo da projekat urodi plodom a učenici uspešno završe razrede – rekla je direktorka TUŠ-a, Ljubica Bašić.

Za ovaj pilot projekat škole su izabrane na osnovu javnog konkursa koji je raspisan u 30 gradova za koje je identifikovano da postoji visok rizik od osipanja na osnovu analize dostupnih statističkih podataka. Na konferenciji je istaknuto da je najveća stopa osipanja iz obrazovnog procesa u seoskim sredinama i u srednjim stručnim školama. Pored opštih faktora koji utiču na osipanje iz obrazovnog sistema, koji su zajednički gotovo svim školama (siromaštvo, rana udaja devojčica, diskriminacija, vršnjačko nasilje, nasilje u porodici itd.), postoje i neki specifični za pojedine sredine (npr. nemogućnost transporta do škola za decu iz seoskih sredina). Škole u saradnji sa lokalnim samoupravama i nadležnim institucijama, pokušavaju da pronađu rešenja ali ta rešenja su od slučaja do slučaja i nisu sistemska.

– Cilj projekta je rana identifikacija učenika koji su pod određenim rizikom osipanja, odnosno napuštanja obrazovnog sistema i pružanja adekvante podrške u skladu sa potrebama svakog učenika. Tendencija je da se sistem koji se kroz ovaj pilot projekat bude razvio usvoji u obrazovni sistem Republike Srbije. Dve srednje škole iz Kragujevca nisu slučajno uključene, već su tu zato što prepoznaju značaj i problem ranog napuštanja školstva, imaju motivisane ljude u svojim školama i stručni kadar koji već godinama unazad radi na tom problemu a mi smo tu da ih podržimo i povežemo u sistem sa resornim institucijama jer će tako učinak i rezultati biti veći – rekla je Katarina Stanić, predstavnik Centra za obrazovne politike.

Projekat traje dve školske godine, sa realizacijom je počeo aprila 2014. godine a završava se u oktobru 2016. godine.

Ostavi komentar

Unesite vaš komentar!
Unesite vaše ime