Fića stigao u Ameriku

- -
0

500LAutomobil iz Srbije na sajmu u Vašingtonu, ali bez cene i preciznog datuma za dolazak u američke salone.

Izgleda veoma zanimljivo, dizajnerski originalno i u svakom slučaju privlači pažnju posetilaca vašingtonskog sajma automobila. „Fijat 500-L”, koji je stigao iz Kragujevca, mada mu se poreklo nigde ne ističe – kao uostalom ni manjoj „braći” koja su proizvedena u Meksiku.

Izložen je samo jedan primerak u beloj boji sa crnim krovom. Nažalost mnogih posetilaca, bio je zaključan, pa nije mogao da se detaljno razgleda iznutra. Ljupka domaćica, u odgovarajućoj beloj haljini trudila se da to nadoknadi svojim objašnjenjima o nivoima opreme, motorima i sličnom.

Nije, međutim, mogla da kaže kada će moći da se kupi, osim ne baš precizne izjave da će u „fijatovim” salonima (koji ovde nose ime „Fijat studio”) biti „na leto”. Nema takođe ni podataka o ceni niti za potencijalne kupce takođe važnom detalju: potrošnji goriva, što se ovde meri brojem milja po galonu (3,785 litara).

Ipak, marketinške priprema su počele: potrošeno je oko 3,7 miliona dolara za reklamu na glavnom sportskom događaju ovde, „superboulu”, finalnoj utakmici američkog fudbala, gde je glavna poruka bila da je „fijat 500” – „veći iznutra nego spolja”, odnosno da je sa „četvoro vrata i pet sedišta zgodan za porodice”.

Objašnjenje zašto je zaključan je jednostavno: treba ga sačuvati za sledeću izložbu, predviđenu za kraj februara i početak marta u Klivlendu, Ohajo.

Pošto su sajmovi i prilika da se saopšte i vesti o poslovanju, koje su, kad je reč o „Fijatu”, odnosno njegovom (su)vlasništvu ovde, „Krajsleru” – sjajne. Iako najmanji od detroitske trojke (u kojoj su još i „Dženeral motors” i „Ford”), „Krajsler” je prošle godine zabeležio najveći porast prihoda i jedini je koji je povećao svoj udeo na tržištu.

Prvi čovek „Fijata” Serđo Markione, koji je i glavni direktor „Krajslera”, svakako je povećao svoj rejting, jer se pokazalo da je njegova odluka iz 2009. da kupi udeo u posrnuloj američkoj korporaciji, koja je pre toga bila u neuspelom „braku” sa nemačkim „Dajmlerom”, bila ne samo dalekovida, nego i spasonosna. Da nije bilo „Krajslera”, „Fijat” bi 2012. završio sa gubitkom od 1,04 milijarde evra, umesto sa profitom od 1,41 milijardu, što mu je svakako dobrodošlo, jer su prilike na evropskom tržištu najlošije u poslednje dve decenije.

„Krajsler” koji je iz stečaja izašao 2009. uz pomoć američke vlade i zahvaljujući tadašnjem dopingu iz „Fijata”, lane je imao čist prihod od 1,67 milijardi dolara, što je čak devet puta više od dobiti za 2009.

Prognoza je da će „Krajsler” matičnoj firmi biti amortizer i u neposrednoj budućnosti, mada će biti teško održati prošlogodišnji tempo ekspanzije, s obzirom na kašnjenje nekih novih modela.

To bi trebalo da kompenzuje više „Fijatovih” vozila na američkom tržištu. Pored „fijata 500-L” iz Srbije, na tržište se posle skoro dve dekade vraća i „alfa romeo”. Prema onome što je ovde prošle nedelje izneo Markione, planirana dobit za ovu godinu je 2,2 milijarde dolara (na prihod od 72 milijarde), što bi trebalo da omogući realizaciju razvojnih ambicija, koje uključuju i „fijat 500” na električni pogon.

Vizija da će partnerstvo „Fijata i „Krajslera” stvoriti veliku globalnu kompaniju sposobnu da preživi u sve oštrijoj bici sa konkurencijom sasvim se realizuje na ovaj način. Markione, između ostalog, planira da otkupi i preostalih 41,5 odsto američke kompanije, čime bi preuzeo potpunu kontrolu.

Autor/Izvor: Milan Mišić/Politika

Nema komentara

Odgovorite