Saveti za miran san – kako, kada i koliko spavati?

- -
0


NASLOVNASvi mi volimo da spavamo, neko manje, neko više. Međutim, dinamičan stil života i nagomilane obaveze ne daju nam mira i nekako se čini da, kako bismo uradili sve što smo zacrtali, moramo da žrtvujemo određene sati spavanja. To dalje često dovodi do neispavanosti i lošeg početka dana koji će ionako biti veoma naporan. Stoga naučnici prilično istražuju spavanje – bave se tehnikama spavanja, šemama, kvalitetom sna, ambijentom koji nas okružuje. U nastavku pročitajte do kojih su odgovora oni došli na pitanja kako, kada i koliko spavati.

Kako spavati?sleep alarm

Naučnici govore o različitim šemama spavanja: monofaznom, bifaznom i polifaznom. Prvi podrazumeva spavanje isključivo tokom noći u trajanju od 6 do 9 sati. Iako je to najčešći način spavanja, stručnjaci ističu da je to i najneefikasniji!

Bifazna šema pretpostavlja 6 sati spavanja tokom noći i sat do dva tokom podneva, odnosno nalaže postojanje „popodnevne dremke“. Mnoge studije ističu velike koristi od nje po čovekov organizam, kako psihički, tako i fizički.

Međutim, najzanimljivija (i najkvalitetnija) je polifazna tehnika spavanja. NASA i američka vojska dugo su ispitivale uticaj ovakvog spavanja po ljudski organizam, a koji podrazumeva cikličnu promenu – nakon svaka četiri sata budnosti sat ili dva prespavati! Ovu šemu razvio je psiholog Šimanski početkom XX veka i zahteva dosta discipline i vežbanja. Pored problema privikavanja ovde se javljaju i problemi praktične prirode – pitanje je da li svakodnevne životne obaveze pojedinca dozvoljavaju ovakav režim.

man 2Kada spavati?

Ovde je odgovor veoma jednostavan – od sumraka do svitanja! Naime, naša tela su generacijama bila genetski programirana da spavaju noću, kada nije bilo svetla, što je i dalje ostala odlika naših organizama. Stoga je najbolje „odlaziti“ na spavanje kada pada noć, a buditi se kada svanjava.



Koliko spavati?

Naučnici kažu – ne duže od 10 sati i ne kraće od 6. Ipak, ovo je prilično individualno, različiti ljudi žive različitim stilom života u različitim uslovima, pa je nemoguće generalisati. Ali i pored toga, veruje se da čovek ima najviše energije ako ustaje oko 5-6 ujutru, nevezano za to kad je zaspao, odnosno koliko je dugo spavao.


Mali saveti za miran san…

Man1) spavajte u društvu… ako Vam se ne spava, raspričajte se – to će Vas uspavati

2) čitajte knjigu pred spavanje, ili na neki sličan način „umorite“ mozak

3) nabavite anatomski jastuk, koji će držati Vašu glavu usklađenu sa telom

4) mobilni telefon i televizor isključite bar pola sata pre spavanja, oni opterećuju mozak i ne dozvoljavaju miran san

5) maštajte, mislite pozitivno, a sve brige ostavite za ujutru – ionako one neće biti rešene preko noći

6) istuširajte se toplom vodom i provetrite sobu pred spavanje

7) čaša mleka pred spavanje umnogome pomaže, dok se za alkohol i kafu ne može reći da su prijatelji sna

8) naviknite svoj organizam da se svake noći „gasi“ u približno isto vreme

Nema komentara

Odgovorite