Saveti za miran san – kako, kada i koliko spavati?

- -
3


NASLOVNASvi mi volimo da spavamo, neko manje, neko više. Međutim, dinamičan stil života i nagomilane obaveze ne daju nam mira i nekako se čini da, kako bismo uradili sve što smo zacrtali, moramo da žrtvujemo određene sati spavanja. To dalje često dovodi do neispavanosti i lošeg početka dana koji će ionako biti veoma naporan. Stoga naučnici prilično istražuju spavanje – bave se tehnikama spavanja, šemama, kvalitetom sna, ambijentom koji nas okružuje. U nastavku pročitajte do kojih su odgovora oni došli na pitanja kako, kada i koliko spavati.

Kako spavati?sleep alarm

Naučnici govore o različitim šemama spavanja: monofaznom, bifaznom i polifaznom. Prvi podrazumeva spavanje isključivo tokom noći u trajanju od 6 do 9 sati. Iako je to najčešći način spavanja, stručnjaci ističu da je to i najneefikasniji!

Bifazna šema pretpostavlja 6 sati spavanja tokom noći i sat do dva tokom podneva, odnosno nalaže postojanje „popodnevne dremke“. Mnoge studije ističu velike koristi od nje po čovekov organizam, kako psihički, tako i fizički.

Međutim, najzanimljivija (i najkvalitetnija) je polifazna tehnika spavanja. NASA i američka vojska dugo su ispitivale uticaj ovakvog spavanja po ljudski organizam, a koji podrazumeva cikličnu promenu – nakon svaka četiri sata budnosti sat ili dva prespavati! Ovu šemu razvio je psiholog Šimanski početkom XX veka i zahteva dosta discipline i vežbanja. Pored problema privikavanja ovde se javljaju i problemi praktične prirode – pitanje je da li svakodnevne životne obaveze pojedinca dozvoljavaju ovakav režim.

man 2Kada spavati?

Ovde je odgovor veoma jednostavan – od sumraka do svitanja! Naime, naša tela su generacijama bila genetski programirana da spavaju noću, kada nije bilo svetla, što je i dalje ostala odlika naših organizama. Stoga je najbolje „odlaziti“ na spavanje kada pada noć, a buditi se kada svanjava.



Koliko spavati?

Naučnici kažu – ne duže od 10 sati i ne kraće od 6. Ipak, ovo je prilično individualno, različiti ljudi žive različitim stilom života u različitim uslovima, pa je nemoguće generalisati. Ali i pored toga, veruje se da čovek ima najviše energije ako ustaje oko 5-6 ujutru, nevezano za to kad je zaspao, odnosno koliko je dugo spavao.


Mali saveti za miran san…

Man1) spavajte u društvu… ako Vam se ne spava, raspričajte se – to će Vas uspavati

2) čitajte knjigu pred spavanje, ili na neki sličan način „umorite“ mozak

3) nabavite anatomski jastuk, koji će držati Vašu glavu usklađenu sa telom

4) mobilni telefon i televizor isključite bar pola sata pre spavanja, oni opterećuju mozak i ne dozvoljavaju miran san

5) maštajte, mislite pozitivno, a sve brige ostavite za ujutru – ionako one neće biti rešene preko noći

6) istuširajte se toplom vodom i provetrite sobu pred spavanje

7) čaša mleka pred spavanje umnogome pomaže, dok se za alkohol i kafu ne može reći da su prijatelji sna

8) naviknite svoj organizam da se svake noći „gasi“ u približno isto vreme

3 Komentara

  1. ja vas molim da mi savetujete kako se osloboditi teskih sna i nocne more koja me jako uzbudi i posi mi kervni pritisak tako da moram nocu traziti pomoc lekara

  2. Probajte vise da se izmorite tokom dana, nemojte jesti bar 2 sata pred spavanje. Preporucuje se caj od kamilice sat vremena pred spavanje, po zelji zasladiti, iskljucivo medom. Nije lose ni raditi nesto sto vas opusta npr. citanje knjige, meditacija, lagana muzika.

Odgovorite