10 zabluda o vežbanju i mršavljenju

- -
0

Leto je, svi želimo da izgledamo zategnuti, potamneli, sa što manje sala i celulita. Zbog toga, jedni se okreću trčanju u prirodi, drugi teretani, treći sportskim aktivnostima, a četvrti smatraju da su dijete i preskakanje obroka (najčešće večere) najlakši i najbrži način za gubitak suvišnih kilograma. Tako mogu da sede u fotelji ili da leže u krevetu celi dan, gledajući TV program ili surfujući internetom, a neće se gojiti jer preskakanjem obroka i ne unose kalorije. Koliko Vas se prepoznalo u prethodnoj rečenici? Koliko zaista poznajete svoje telo, i koliko se zaista razumete u procese skidanja i nabacivanja kilograma, unosa i potrošnje kalorija, ubrzavanja metabolizma? Za naše čitaoce potrudili smo se da istražimo koje su to najveće zablude i mitovi koji postoje u oblasti ishrane, dijete, mršavljenja i vežbanja. U nastavku teksta pogledajte kojih su to 10 najčešćih i najrasprostranjenijih zabluda.

 

 Zabluda #1 – Sve masno je loše

Vrlo često vlada mišljenje da ljudi koji drže dijetu treba da jedu hranu sa niskim sadržajem masti, ili potpuno bez masti. Međutim, naučnici savetuju da je mnogo bitniji tip masti koji se unosi od samog iznosa masti koje neka hrana sadrži. Na primer, nezasićene masnoće se smatraju dobrim masnoćama jer mogu da poboljšaju nivo holesterola u krvotoku, umanjuju upaljenja, stabilišu ritam srca, itd. Čak i zasićene masti u malim količinama pomažu u pojačanju rada imunog sistema. Pored toga, masti su generalno neophodne za zdravlje kože, pravilan vid i pravilan razvoj dece. Jedine masti koje treba potpuno izbegavati su trans masti. One se najčešće mogu naći u pečenoj hrani, margarinima, grickalicama, prerađenoj hrani, kao i u pomfritu i drugoj prženoj hrani.

 

 

Zabluda #2 – Ne smete jesti slatko kada ste na dijeti

Pravilna ishrana podrazumeva da su u određenim preporučenim količinama zastupljene sve namirnice koje sadrže određene nutrijente.Ne postoje štetne namirnice, postoje samo štetne doze i kombinacije.

Odustajanje od hrane koja sadrži previše šećera ili masti može pomoći u gubitku suvišnih kilograma, međutim držanje dijete ne zahteva potpuno odbacivanje omiljene hrane. Ukoliko se umereno uzima omiljeni dezert ili slatkiš, to će kao prvo, pozitivno uticati na psihičkoj bazi, a drugo, njima možete utoliti glad i sprečiti kasniji unos velike količine kalorija kroz novi obrok.

 

 

Zabluda #3 – Trčanje na traci daje slične rezultate kao i trčanje u prirodi

Vežbe na otvorenom gotovo su uvek intenzivnije nego vežbe u zatvorenom prostoru, jer se u prirodni krećete po različitim terenima, pod različitim nagibima, uzbrdo i nizbrdo. Usled svega toga, telo ulaže više napora kako bi se izborilo sa različitim preprekama i aktivira se na višem nivou nego što je to moguće na traci u teretani. Kada se tome doda i da je trčanje na otvorenom (naročito ako se trči u parku ili šumi) izuzetno zdravo za disanje, jasno je da traka nikako ne može biti jednako kvalitetna zamena prirodnim stazama.

 

 

Zabluda #4 – Za skidanje suvišnih kilograma je bolje raditi vežbe visokim intenzitetom

Ukoliko želite da oslabite, zadržite umereni tempo vežbanja, jer ćete tako duže izdržati, a manje se zamoriti. Izvođenje intenzivnih vežbi ( trčanje, vožnja biciklom…) tempom koji vas ostavlja bez daha, izazvaće veliku iscrpljenost. Umesto da pođete u šetnju, ili šoping, vi ćete se nakon toga izležavati na krevetu. Osim toga, negativna posledica iscrpljivanja intenzivnim vežbama jeste osećaj velike gladi i povećanje unosa hrane za 20-25%. Još jedan razlog korisnosti vežbi umerenog intenziteta tiče se podjednakog sagorevanja masnog tkiva i ugljenih hidrata. Naime, takvim intenzitetom održavate dostignutu težinu na željenom nivou.

 

 

Zabluda #5 – Brojanje unetih kalorija garantuje da ćete izgubiti na kilaži

Mnogi smatraju da je najbitnija stvar kod držanja dijete brojanje unetih i potrošenih kalorija i pravljenje pravog balansa između ta dva podatka. Međutim, to je greška ! Iako jeste bitno meriti koliki je unos kalorija u organizam, mnogo je važnije pratiti izvor, sastav i kvalitet tih kalorija (šećer, masti, ugljeni hidrati) nego sam iznos.

 

 

Zabluda #6 – Ne morate voditi računa o ishrani ako aktivno vežbate

Iako je vežbanje veoma bitno za dobijanje vitke linije i kardiovaskularni sistem, ono može biti potpuno neefektivno ako se kombinuje sa nekvalitetnom ishranom. Naime, vežbanje samo po sebi nije dovoljno da bi se izgubilo na suvišnim kilogramima, a vežbanje bez samokontrole o tome šta jedete pre i posle vežbanja može čak biti i kontraproduktivno.

 

 

Zabluda #7 – Ako jedete kasno noću, ugojićete se

Dok Vas to što ne jedete posle izvesnog momenta u toku dana (npr. posle 18h) može načiniti disciplinovanijim, to Vas takođe može načiniti i gladnim. A istraživanja su pokazala da ako ne jedete kad ste gladni, bez obzira na doba dana, to može poremetiti Vaš organizam, koji kada shvati da ne dobija redovno svoje gorivo (hranu) može početi da pravi zalihe energije u obliku sala, kako bi nadoknadio te periode preskakanja obroka. Bolje je pojesti sendvič, nego preskočiti obrok!

 

 

Zabluda #8 – Ako jedete pred vežbanje, bićete puni energije

Možda mislite da ćete imati dodatnu energiju ukoliko pojedete nešto pred odlazak na fitnes ili u teretanu, međutim i ovo je pogrešno! Uzimanje obroka pred samo vežbanje nikako nije dobar za vaš organizam, jer on nije imao dovoljno vremena da to svari. Umesto toga, bolje sačekajte da prvo odradite vežbe pa tek onda jedite kako bi vratili potrošenu energiju.

 

 

Zabluda #9 – Alkohol nas čini debelima

Gotovo svi su upoznati sa terminom „pivski stomak“. Naime, ljudi misle da im je stomak narastao „kao kvasac“, baš zbog toga što je to jedan od sastojaka piva. Međutim, ispijanje alkohola nije glavni izvor toga. Korelacija između alkohola i dobijanja na kilogramima više je efekat sveukupnog načina i stila življenja, nego kaloričnog sadržaja alkohola. Ali i ovde je umerenost ključna. Dva decilitra vina ili četiri decilitra piva se smatraju umerenim količinama, i neće predstavljati nikakve negativne zdravstvene efekte prosečnoj odrasloj osobi. Sav alkohol je antikoagulant, a vino sadrži i antioksidanse, pa su male dnevne količine korisne.

 

 

Zabluda #10 – Hrana sa visokim sadržajem ugljenih hidrata Vam ne da da smršate

U poslednje vreme, sve je više dijeta koje zahtevaju da umanjite unos ugljenih hidrata kako bi izgubili na kilaži. Tu se pre svega zahteva izbacivanje pirinča, pasti i krompira iz svakodnevne ishrane. Međutim, nutrucionisti naglašavaju da ovde nije problem do ovakve hrane, već do toga čime prelivamo tu hranu, odnosno dodaci koji se uz njih jedu, kao što su npr. sosevi. Ako izbacite ugljene hidrate iz svoje dijete to može biti od koristi u gubljenju težine na kraći period, jer ćete izgubiti vodu zbog smanjenja zaliha ugljenih hidrata. Ali ako umereno jedete ugljene hidrate to ne vodi direktno dobijanju na težini. Telo koristi ugljene hidrate za energiju i ako ste predugo bez njih to će izazvati letargiju.

 

Zaključak: Za postizanje idealnog fizičkog izgleda potrebno je da imate kvalitet celokupan stil življenja. To podrazumeva poštovanje sledećih pravila:

  • raznovrsna ishrana (bez preskakanja obroka)
  • aktivno vežbanje (sa obaveznim danima odmora kako bi telo imalo vremena za oporavak)
  • 6-8 čaša vode dnevno (jedna pre svakog obroka, sokovi nisu zamena za vodu)
  • redovan san (kvalitetan san je izuzetno bitan za mršavljenje – potrebno je 6-8 sati spavanja, ustajati u isto vreme svakog dana, popodnevna dremka ne više od sat vremena)
  • smanjiti stres (nađite hobi, krenite na jogu ili koristite neku drugu tehniku borbe protiv stresa)
  • osloboditi se poroka (cigarete, prekomerno alkoholisanje, klađenje).

Nema komentara

Odgovorite