“Gazde” u Virovitici – drugo mesto i odlične kritike

- -
0

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPredstava Knjaževsko-srpskog teatra „Jedan čovek, dvojica gazda” oduševila je publiku na upravo završenim 9. Kazališnim susretima VIRKAS 2013 u Virovitici.

Za, gotovo mesec dana, virovitička publika je bila u prilici da pogleda 27 predstava iz Hrvatske, Slovenije, BiH i Slovenije. „Jedan čovek, dvojica gazda” kragujevačkog Teatra koju je po literarnom predlošku engleskog pisca Ričarda Bina režirao Nebojša Bradić, po oceni publike ubedljivo je drugoplasirana na ovom međunarodnom festivalu, sa prosečnom ocenom, po mišljenju publike – 4,96, tik iza prvoplasirane „Balon”, zagrebačkog Teatra „Egzit” koja je proglašena za „najslađu predstavu VIRKASA” sa ocenom 4,97 po mišljenju virovitičke festivalske publike.

Izgrađena na predlošcima brojnih sličnih komedija, tako da možemo čak govoriti i o arhetipskoj utemeljenosti dela – pre svega u temi i likovima. Koliko je zanimljiv odnos između sluge i gospodara, te kolikim on nesaglasjem može funkcionisati kao veza koja postoji, kao odraz velikoga poverenja, ali i međusobnih laži, pokazala je ova predstava. Odličan Miodrag Pejković u glavnoj ulozi „čoveka”, odnosno sluge, prikazao je zbir osobina onoga Goldonijevog, pa Binovog i na kraju savremenog snalažljivca. Vođen svojom glađu, ne samo za hranom, već i telesnim i novčanim užicima, nekoliko puta ispada iz uloge. Zanimljivo je tako videti i čuti šta to tačno glumac misli, a govori kroz lik, tačnije, šta to lik misli pa govori kroz glumca – svakim će tim „ispadom” publiku nasmejati, narugavši se njoj, samome sebi ili liku kojeg glumi”, napisao je, između ostalog, o kragujevačkoj predstavi jedan od vodećih pozorišnih kritičara Josip Strija, dodavši još i ovo:

Paralela koju možemo povući s današnjim društvom u odnosu na zadovoljstvo je ona socijalna -briga za samog sebe kroz osnovne životne potrebe. Lestvicu potreba će sam Nebojša Bradić složiti prema svojim potrebama pitajući se (dok ispada iz uloge), šta to tačno publika misli, što bi bila njegova dalja motivacija za nastavak predstave. Tu ćemo shvatiti kako se predstava neće temeljiti na visokim moralnim načelima, kako bi publiku naučila ili odgojila, već će joj prva funkcija biti ona zabavna. Smejaćemo se tako poznatoj sceni posluživanja za stolom dvojice gospodara u isto vrijeme – smemo se pre svega postupcima gladnog i uplašenog maloga čoveka koji nastoji svima udovoljiti, a ponajviše sebi. I sve ostale smešne situacije naglasiće ono manje dobro u ljudskom shvatanju morala, a s druge strane naglasiće upravo to – da je neko, odnosno da smo svi ljudi.

Predstava “Jedan čovek, dvojica gazda” uspela je da ostvari svoj cilj – zabaviti i nasmejati publiku. Uprkos svim pohvalama i isticanjima visokih žanrova kao posebnih i „boljih” od nižih, komedija, uvek ostaje bolje prihvaćena. Stvarnost često smeta pa beg u svet u kome se sve da izgladiti na jednostavan način, u kome je smešno biti star i padati niz stepenice ili biti onaj koga svi iskorišćavaju, olakšava svakodnevicu. Dobra komedija poput ove ne ostaje samo svet zabave doživljen iz publike već u stvarnost unosi malo optimizma, veselja i želje za promenom, jer stvarnost nikada ne treba shvatiti do kraja ozbiljno”, zaključio je svoju kritiku Strija.

Predstava „Jedan čovek, dvojica gazda” na repertoaru matične kuće je u subotu, 16. marta.